De 5 værdier

Ambitioner og omhu
Ved værdien ambitioner og omhu forstår vi:

  • At eleven får ambition om at dygtiggøre sig. Det skal være ok at ville være god til noget
  • At eleven gør sig umage overfor sig selv – men også overfor fællesskabet
  • At eleven kan holde ud og holde fokus uden at lade sig aflede i sin opmærksomhed
  • At eleven tåler nederlag og kan håndtere frustrationer
  • At eleven evner at prøve igen, hvis det ikke lykkedes første gang
  • At eleven oplever, at øvelse gør mester

For at fremme ambitioner og omhu på vores skole vil vi:

  • Forvente, at eleven går så godt ind i en opgave, som eleven kan og udtrykke og gentage
    forventninger om at eleverne gør sig umage
  • Bede eleverne om at prøve igen, hvis vi ved, de kan præstere bedre
  • Møde eleverne anerkendende og støtte dem i at finde handlemuligheder
  • Skubbe dem kærligt i retning af at udfordre sig selv
  • Give dem konstruktiv feedback på det arbejde de præsterer
  • Anerkende små og store sejre
  • Give eleverne mulighed for at øve sig i modstand og frustrationer i trygge rammer
  • Understøtte gode arbejdsvaner i klassen
  • Vise det gode eksempel – lave en modelopgave (fx problemregning)
  • Fokusere på det pæne, det gennemarbejdede, det særlige. Rette opmærksomheden på det elevarbejde, hvor man har gjort sig umage
  • Møde eleverne dér, hvor de har ambitioner (selvom det kan være småting)
  • Give eleverne mulighed for at opleve, at struktur og planlægning fører til bedre resultater

Det hele menneske
Ved værdien det hele menneske forstår vi:

  • At eleven er rolig, kan bevare overblikket, reagerer relevant, er realistisk og tør sige sin mening, når det er tid for det og er god til at lytte og forstå
  •  Et menneske i balance/ et menneske der ved, hvem han/hun er og dermed reagerer ud fra en kerne, uanset hvem man er sammen med og uanset kontekst
  • At eleven udvikler en kropslig bevidsthed, så man er i kontakt med både hoved og krop
  • At eleven bevarer nysgerrighed, undren og mod på nye ting
  • At eleven har glæden ved at fordybe sig og skabe
  • At eleven har tillid til egne evner
  • At eleven kan sige fra
  • At eleven evner selvrefleksion
  • At eleven kan tænke ud af boksen
  • At eleven kan se de andres styrker/det gode hos andre

For at fremme udvikling af det hele menneske på vores skole vil vi:

  • Give eleverne mulighed for fordybelse bl.a. i de anderledes uger
  • Gøre eleverne parate til at håndtere konflikter og hjælpe dem med at håndtere nederlag ved at udføre AKT-arbejde i klasserne
  • Organisere undervisningen på en måde, så der anvendes forskellige læringsstile forskellige indfaldsvinkler til det faglige stof som eksempler der på kan nævnes: CL, de 7 intelligenser, bevægelsespauser, anderledes uger og brugen af håndfonemer
  • Vægte de praktisk-musiske fag højt på mellemtrinnet ved at sørge for høj faglighed i de praktisk-musiske fag
  • Vægte det boglige, det musiske og det kreative, således at der gives plads til fagene i skemaerne

Faglighed
Ved værdien faglighed forstår vi:

  • At eleven kan fordybe sig i et fagligt stof
  • At eleven har udviklet en indre motivation for at lære (nysgerrig og eksperimenterende, at forholde sig aktivt til sin skolegang, læringslyst)
  • At eleven har udviklet gode arbejdsrutiner (omhu, at kunne holde styr på sine ting, være klar til undervisning, kunne disponere sin tid i forhold til opgaverne)
  • At eleven har gode sociale kompetencer (høj social bevidsthed, se andres behov, tage hensyn til andre, er tryg og glad for kammerater og voksne, godt selvværd og høj selvindsigt)
  • At elevens fulde potentiale udvikles (at sætte sig mål, at arbejde systematisk for at nå målene, at sætte sig selv i spil og bidrage aktivt i undervisningen)
  • At eleven klarer sig godt i prøver og tests, men at hovedfokus lægges på den enkelte elevs proces i læringsprocesser

For at fremme udviklingen af høj faglighed vil vi sikre:

  • Engagerede voksne, der har ambitioner på barnets vegne (forældre, der er nysgerrige og opbakkende og lærere og pædagoger, der er nærværende og dygtige)
  • Lærere der holder sig fagligt ajour og har et fagligt overskud inden for sit fagområde (kurser, videndeling, kompetencejustering og kollegial sparring)
  • At der er blik for den enkelte elevs kompetencer
  • At mål tydeliggøres og italesættes (evalueringskultur, elevsamtaler, skole-hjemsamtaler)
  • At undervisningen tager udgangspunkt i elevernes livsverden samtidig med at den vækker nysgerrighed og undren på nye områder (bygge på elevernes forforståelse og give bredere udsyn)
  • Velforberedt og kompetent undervisning, hvor der er varierede undervisningsformer (ture ud af huset, anderledes uger, forskellige læringsstile, mulighed for afvekslende arbejdsformer)
  • Stærk klasseledelse (gode lærer-elevrelationer, tydelig rammesætning, struktur og arbejdsro)
  • Undervisningsparate elever (passende modenhedsniveau, robusthed, at søvn og kost er i orden)
  • Gode rammer og materialer (inspirerende og indbydende)
  • Stabilt personale (godt arbejdsmiljø og en velfungerende og fleksibel personalegruppe)
  • Anerkendende og ressourceorienteret tilgang til eleverne, der er præget af positive forventninger

Fællesskab
Ved værdien fællesskab forstår vi:

  • At være sig selv sammen med andre og kunne være tryg i fællesskabet
  • At man forpligter sig overfor et involverende fællesskab, hvor vi løfter i flok og oplever glæde ved at have udført noget i fællesskab
  • At man oplever glæde og livslyst ved at være en del af et større fællesskab.
  • At man udvikler identitet ved at indgå i et fællesskab. Kun ved at spejle sig i andre – i fællesskabet – kan vi blive opmærksomme på, hvem vi er og gerne vil være. Fællesskabet er vigtigt for at støtte det enkelte barn i at få selvindsigt
  • At man kan samarbejde med andre på tværs af alder, køn og interesser i hverdagen og i anderledes uger og på lejrskoler. At det er naturligt at kunne bede hinanden om hjælp
  • At mangfoldighed og forskellighed er en styrke, og man kan være sig selv i fællesskabet
  • At eleven føler samhørighed og er knyttet til stedet
  • At vi er en skole, hvor forældrene er en naturlig del af fællesskabet og udvikler ejerskab til skolen
  • At relationen mellem familierne og skolen er ikke et kundeforhold, men derimod et samskabende praktisk fællesskab
  • At vi er en modvægt til den stærke individualisering og selvbevidsthed i samfundet og ønsker at sløre jeg, mig og mit og i stedet fremhæve et vi, et os og et vores.

For at fremme fællesskab på vores skole vil vi:

  • Udvikle fælles traditioner, oplevelser og arrangementer som fx lejrskoler, familiegrupper, morgensamlinger, fester, projektfremlæggelse og første skoledag
  • Skabe en inkluderende og rummelig kultur, hvor vi tager godt imod nye elever
  • Være loyal overfor fælles beslutninger
  • Udfordre normalitetsbegrebet. Derfor er der brug for alle slags børn, og forskellige ansatte
  • Inddrage forældrene i klassens og skolens arbejde
  • Være en skole hvor man tager sig godt af hinanden og hjælper hinanden med at blive endnu bedre lærere
  • Tage godt imod nye familier og ansatte, så disse hurtigt inddrages i skolens liv, værdier og
    traditioner.
  • Lægge vægt på fællesskabets betydning på skolen, når der tages imod nye familier

Gensidig respekt
Ved værdien gensidig respekt forstår vi:

  • At respektere, lytte til og anerkende de personer man er sammen med og at bruge et værdigt og
    positivt sprog også i kommunikationen på intra
  • At arbejde på at danne gode, sunde relationer til hinanden
  • At respektere de få regler, der gælder på Sofiehøj Friskole
  • At respektere og sætte pris på de omgivelser man er i og passe godt på dem
  • At være nysgerrig og åben overfor hinanden
  • For at behandle alle lige, må man behandle alle forskelligt
  • At der udvises tillid og åbenhed til hinanden; lærer – elever, lærer – ledelsen, lærer – forældre

For at sikre gensidig respekt på vores skole vil vi:

  • Møde eleverne med positive forventninger og lydhørhed
  • Tilstræbe mindste indgribens princip, hvor mundtlig kommunikation for sammen at finde løsninger er første skridt
  • Sørge for at evt. sanktioner står i et rimeligt forhold til den forseelse, som eleven har begået, så den altid vurderes i forhold til blandt andet elevens alder, forseelsens grovhed med videre.
  • Omtale elever, forældre, kolleger, ledelse og beslutninger loyalt og respektfuldt i andres påhør, for derigennem at fremstå som gode rollemodeller
  • Komme velforberedte til undervisningen
  • Sørge for at alle udviser forståelse for elever, der går til psykolog, talekonsulent, specialundervisning og i det hele taget udvikle et tolerant syn på de udfordringer hver enkelt har
  • Møde hinanden med ordentlighed og søge løsninger