Ambitioner og omhu
Ved værdien ambitioner og omhu forstår vi:
- At eleven får ambition om at dygtiggøre sig. Det skal være ok at ville være god til noget
- At eleven gør sig umage overfor sig selv – men også overfor fællesskabet
- At eleven kan holde ud og holde fokus uden at lade sig aflede i sin opmærksomhed
- At eleven tåler nederlag og kan håndtere frustrationer
- At eleven evner at prøve igen, hvis det ikke lykkedes første gang
- At eleven oplever, at øvelse gør mester
For at fremme ambitioner og omhu på vores skole vil vi:
- Forvente, at eleven går så godt ind i en opgave, som eleven kan og udtrykke og gentage
forventninger om at eleverne gør sig umage - Bede eleverne om at prøve igen, hvis vi ved, de kan præstere bedre
- Møde eleverne anerkendende og støtte dem i at finde handlemuligheder
- Skubbe dem kærligt i retning af at udfordre sig selv
- Give dem konstruktiv feedback på det arbejde de præsterer
- Anerkende små og store sejre
- Give eleverne mulighed for at øve sig i modstand og frustrationer i trygge rammer
- Understøtte gode arbejdsvaner i klassen
- Vise det gode eksempel – lave en modelopgave (fx problemregning)
- Fokusere på det pæne, det gennemarbejdede, det særlige. Rette opmærksomheden på det elevarbejde, hvor man har gjort sig umage
- Møde eleverne dér, hvor de har ambitioner (selvom det kan være småting)
- Give eleverne mulighed for at opleve, at struktur og planlægning fører til bedre resultater
You must be logged in to post a comment.